terug
vorige volgende
News

galerie with tsjalling
Kostersgang 26a
Groningen, 9711 CX
Netherlands

KRSSJ...ARGHH!
krss...arghh! – Mariette Linders & Chris Baaten 3 september t/m 1 oktober 2016

Opening op zaterdag 3 september om 17 uur, met een korte artists talk.



Met veel plezier nodig ik u uit voor de opening van de due-expositie van
Mariette Linders en Chris Baaten op Zaterdag 3 september
om 17 uur met een korte artist talk als introductie op het werk van de kunstenaars.

In deze duoshow is de nieuwste serie tekeningen van Mariette Linders te zien.
Voor de serie haalde ze haar inspiratie uit strips uit de jaren 50 en krantenfoto's.
Van Chris Baaten is een mix van nieuw en ouder werk te zien. Hij toont grote beelden van keramiek die net
uit de oven komen en een serie bronzen en keramieken beelden die een overzicht geven van zijn vormtaal.

Witte Olifanten nodigt u uit voor mijn beeldententoonstelling "You and Me",
in de watertoren van Stadskanaal.
De opening is vrijdag 20 juni 2014 om 20 uur.
Ceresstraat 1 en 2, 9502 EA Stadskanaal

T/m 14 september 2014

Mister Motley: "Avatars in de watertoren"

Introductie bij de tentoonstelling

dinsdag tot en met vrijdag van 13:00 - 17.00 uur
Elke eerste zondag van de maand van 14.00 - 17.00 uur
Tijdens de Tuin & kunst tiendaagse, zaterdag en zondag
21, 22, 28 en 29 juni van 14.00 - 17.00 uur
En op afspraak

Marianne Theunissen & Chris Baaten (NL)

'Spectre | Modules: ONE'

OPENING:
zaterdag 27 april om 16.00 uur
open: zondag 28 april van 13.00 tot 18.00 uur

Op uitnodiging van Gastatelier Leo XIII heeft Marianne Theunissen van januari t/m april in het gastatelier samengewerkt met Chris Baaten aan een scenario voor een nieuwe performance-film 'Spectre|Modules: ONE'. Op zaterdag 27 april a.s. bent u om 16.00 uur van harte welkom om het werk van Marianne Theunissen en Chris Baaten te bekijken. Tijdens de presentatie in het Gastatelier wordt het eerste deel van de verfilming vertoond, naast de sculpturen en verdere filmsetting. Mocht u zaterdag niet in de gelegenheid zijn dan is het Gastatelier tevens geopend op zondag 28 april van 13.00 tot 18.00 uur.

Gastatelier LEO XIII

Leo XIII Straat 90H
5046 KK Tilburg

Op uitnodiging van Gastatelier Leo XIII heeft Marianne Theunissen van januari t/m april in het gastatelier samengewerkt met Chris Baaten aan een scenario voor een nieuwe performance-film Spectre|Modules: ONE

Het uitgangspunt voor de film zijn twee geschiedenissen die met elkaar worden vergeleken. De een is het verhaal van een film die gaat over een ruimteschip “Solaris” van Andrei Tarkovsky uit 1972. Het andere bestaat uit een reeks voorvallen gesitueerd rondom een ander - eveneens Russisch - ruimteschip de “Mir”, die van 1986 tot 2001 in orbit was.

Beide ruimteschepen verbleven te lang in de ruimte, er zijn ongelukken en andere “vreemde” dingen gebeurd en het voorspellende karakter dat Solaris achteraf voor de gebeurtenissen in de Mir bleek te hebben, is opvallend.

Wat de kunstenaars vooral interesseert is hoe deze vergelijking zich uitdrukt in de tijd, de psychologische en fysieke gesteldheid van de bewoners van de ruimteschepen, de milieutechnische connotaties van de ongelukken in de ruimte en hoe dit tastbaar is geworden in de omgang met materieel, afval en objecten aan boord.

Dit heeft geleid tot een aantal sculpturen, gemaakt van synthetische materialen en verwijzend naar toekomstige machines, huiselijke gebruiksvoorwerpen en kleding, zowel zacht als ruw en verweerd; deze vormen de fysieke belichaming van tijdelijkheid en ideologisch falen.

In het gastatelier hebben Theunissen en Baaten de performance verder uitgewerkt, aan de hand van beide verhalen en met de sculpturen als inzet.

Tijdens de presentatie in het Gastatelier wordt het eerste deel van de verfilming vertoond, naast de sculpturen en verdere filmsetting.

In de film wordt het moment in 1997 herdacht dat de Mir werd geraakt door zijn eigen voedsel- en afvalraket. De seconde waarin de botsing plaatsvond wordt uitgewerkt tot een performance waarbij de raket de Spektre* bereikt, tegen de wand knalt en uiteen spat in de ruimte terwijl de luchtdruk binnenin de module daalt en het aanwezige organisch materiaal opzwelt, zich vermenigvuldigt, transformeert.

Wat in Solaris een bange droom is, het onvermogen van de mens in de ruimte, de eenzaamheid en de vervreemding van zijn functioneren en zijn controle over de omgeving die hijzelf heeft gecreëerd, wordt in de botsing met de “Spektre” een banale hedendaagse werkelijkheid, een “ongelukje”, waarbij een hoopje ellendig menselijk afval de ruimte in wordt geslingerd, om daar tot in de eeuwigheid rond te blijven zwerven.

Het werk van Theunissen en Baaten wordt gedreven door ervaringen in en met de ruimtelijke en fysieke omgeving en door de mogelijkheden deze over te brengen aan een publiek. Deze ervaringsgerichte aanpak wordt zichtbaar in de video’s waarin zij reageren op hun eigen sculpturen en installaties. De video’s plaatsen zich ergens tussen het dagelijkse en het afwijkende, ze gaan over taal en de ingewikkelde codes en interacties tussen mens, ding en teken. De menselijke relatie wordt gepresenteerd als een levende sculptuur die naar antwoord zoekt.

Op de openingsavond en zondag worden deze videowerken eveneens getoond.

*de “Spektre” is de Mir-module die oorspronkelijk diende om de VS te bespioneren maar na 1991 op paradoxale wijze dienst deed als verblijfplaats voor Amerikaanse astronauten!

The Revenge of the Spektres' Kitchen Part 2

Marianne Theunissen & Chris Baaten

Kunsttraject

Kunstvlaai 2012

Sint Nicolaas Lyceum
Prinses Irenestraat 21
Amsterdam Zuid

Opening
Vrijdag 23 nov15.00 - 23.00 uur
Openingstijden
Zaterdag 24 nov 12.00 - 21.00 uur
Zondag 25 nov 12.00 - 21.00 uur
Woensdag 28 nov 15.00 - 21.00 uur
Donderdag 29 nov 15.00 - 21.00 uur
Vrijdag 30 nov 12.00 - 21.00 uur
Zaterdag 1 dec 12.00 - 21.00 uur
Zondag 2 dec 12.00 - 21.00 uur
Entree
€10,-, online voorverkoop €8,50



The Revenge of the Spektre’s Kitchen

Het Oude Raadhuis, Hoofdweg 675 Hoofddorp

01.05.12 – 02.06.12
o. woensdag / zondag 12.00 – 17.00 uur

Ter gelegenheid van de opening op zondag 13 mei 2012;
16.30 uur muziek van Chrirenesa.

een project van Marianne Theunissen en Chris Baaten.

spektr b

In de performance “Spektre’s internal walk” wordt het korte moment in 1997 herdacht dat de Mir, het Russisch ruimtestation dat 15 jaar op een afstand tussen de 296 en 421 KM rondom de aarde zweefde, werd geraakt door zijn eigen voedsel- en afvalraket. De seconde waarin de botsing plaatsvond is uitgewerkt tot een 20 minuten durende performance waarbij het zorgvuldig verpakte voedsel de Spektre bereikt, het onderdeel van de Mir dat dient als verblijfplaats voor Amerikaanse astronauten, tegen de wand van de Spektre knalt en uiteen spat in de ruimte terwijl de luchtdruk binnenin de module daalt en het aanwezige organisch materiaal opzwelt, zich vermenigvuldigt, transformeert.

De foto’s van de performance zijn een belangrijk onderdeel van de expositie: “the Revenge of the Spektre’s Kitchen” van Marianne Theunissen & Chris Baaten. De performance is gebaseerd op de feitelijke gebeurtenis, de botsing van de voedselraket met de Mir.

In het werk van Marianne Theunissen en Chris Baaten staat de relatie tussen mens/performer en object centraal. Hun gezamenlijk werk wordt gedreven door ervaringen in en met de ruimtelijke en fysieke omgeving, naar hoe de mens zich daar fysiek en mentaal toe verhoudt. Deze ervaringsgerichte aanpak wordt zichtbaar in hun performances waarin ze (zichzelf) filmen en in hun foto’s en installaties. De gearrangeerde situaties bevinden zich op het snijpunt van het dagelijkse en de fantasie, waarin ze tegelijkertijd refereren aan de werkelijkheid en de ruimtelijke beleving van films als die van de filmset.

Chris Baaten richt de ruimte van Zoete-Broodjes in als een soort relicten winkel met beelden en kleurig geschilderde panelen waarvan we niet precies weten waar ze voor dienen.
Kenmerkend voor het werk van Chris Baaten zijn de ruimtelijke absurde collages verwijzend naar een verontrustende gevoel van culturele desoriëntatie, waar onafhankelijk van elkaar, verschillende smaak referenties samensmelten in een lastige harmonie. Het werk van Chris Baaten vertolkt een futuristische archeologie, ongepolijst en uitvergroot als een cartoon, werkend met een breed scala van invloeden van modernistisch tot vroeg middeleeuws, tegelijkertijd vertrouwd en vreemd. Het werk zinspeelt op een hedendaags kijk op het beeld waar schoonheid en alledaagsheid vergroeid zijn tot een virtuele werkelijkheid. De titel van de tentoonstelling verwijst hiernaar, cyber slijk.

Zoete-Broodjes is gelegen aan het nieuwe Witte de Withplein in Amsterdam-West. Het is een hoekpand met grote winkelramen en fungeert daardoor als een kijkdoos, vanaf het plein en de straat goed te zien en door de verlichting in de nacht ook zeer fraai. Elke tentoonstelling is onderdeel van de serie solo-tentoonstellingen genaamd ‘My Friends’, waarbij de kunstenaar op eigenzinnige wijze gebruik maakt van de ruimte (27 m2) en daarbij het experiment niet schuwt. Wij richten ons op Site Specific werk, een ruimtelijke ingreep. De kunstenaar kan 2 weken van te voren aan het werk gaan. De tentoonstellings duur is 5 weken.

Op de website kan men onder de knop projectspace informatie vinden over de projecten tot nu toe.
ZOETE-BROODJES WITTE DE WITHSTRAAT 89 AMSTERDAM

MUD

Opening/live event: zondag 13 maart om 15.00 uur

Muziek Maraatsj ten Hoorn
Tentoonstelling tot zondag 27 maart
Openingstijden : donderdag tot en met zondag van
12.00 tot 17.00 uur.

Glazen Huis, Amstel Park, Amsterdam , nabij Halte Rai, ingang de "Rode Brug" aan het einde van de Van Nijenrodeweg
Na de verbouwing van het Glazenhuis start Stichting ZET haar programmering in het Glazenhuis met de tentoonstelling MUD.

Deelnemende kunstenaars:

Gijs Assmann
Chris Baaten
Jimini Hignett
Mirjam Oosterbaan
Ulrike Rehm
Det Smeets

De herwaardering van traditionele technieken staat nu volop in de belangstelling. Is de kloof tussen het winnen van grondstoffen, de transparantie van geldstromen, betrokkenheid bij het eindproduct de oorzaak van de breedgevoelde machteloosheid onder grote delen van de bevolking? Ligt aan de basis van deze onzekerheid een verlangen ten grondslag terug te keren naar een tijd waarin ambacht en identiteit, waar timmermannen en schilders een vanzelfsprekende eenheid vormen? Ook in de beeldende kunst is er opnieuw aandacht voor vakmanschap en worden oude technieken ingezet om hedendaagse ontwikkelingen ter discussie te stellen. Een reactie op de kredietcrisis waarbij de relatie tot het product in rook is opgegaan. Richard Sennet stelt in zijn boek The Craftsman (2008) dat vakwerk niet alleen in concrete zin iets oplevert maar mogelijkheden biedt om vorm te geven aan betekenis(sen). Voor ZET een reden om voor deze tentoonstelling kunstenaars uit te nodigen die vanuit hun betrokkenheid met het materiaal/techniek (keramiek) actuele en persoonlijke vragen in hun werk verbeelden.

Chris Baaten
Gebaseerd op een obsessie voor draperieën en vouwen van 14e eeuwse uit hout gesneden Madonna’s, gebruikt Chris Baaten hedendaagse en traditionele bouw- en beeldhouwmaterialen om zijn figuratieve sculpturen te creëren die lijken te zijn ontsproten uit oorspronkelijk en primitieve cyber slijk.

P.ART of your life

Baileystraat 11A
(Marslanden G5)
8013 RV Zwolle
Nederland
06.51.53.77.91
www.p.artofyourlife.nl
[wie met het plaatselijk openbaar vervoer komt,
wordt aangeraden bovenstaand telefoonnummer te raadplegen.]

presenteert de tentoonstelling;

"DOLEN 2"

met:
Mariette Linders
Marissa Rappard
Tabitha Brouwer
Geert Bartelink
Bernice Siewe
Chris Baaten

U bent van harte welkom bij de opening op
zondag 13 februari 2011 om 17.00 uur.
U kunt deelnemen aan het buffet voor 5,- euro.
De tentoonstelling is van 13 februari tot en met 28 maart 2011

Geert Bartelink, Tabitha Brouwer, Mariëtte Linders en Marisa Rappard presenteren hun werk gezamenlijk onder de titel Dolen2.

Dit begrip is een goede beschrijving voor niet alleen de inhoud van hun werk, maar ook voor de manier van werken en hun houding daarin. Als kunstenaar bevinden zij zich in een zee van informatie, waar zij zich al spoorzoekend een weg door banen. Wat voor de toeschouwer resteert, zijn de sporen van dit dolende proces in de vorm van (meestal) tekeningen en schilderijen.

Het werk toont een ogenschijnlijk verleidelijke wereld. Door het ambachtelijk gebruik van klassieke materialen als potlood en verf en een op afstand lieflijk ogende sfeer, lokken zij de kijker het beeld in. Daar aangekomen wachten de toeschouwer echter verwarrende taferelen.

De eerste DOLEN presentatie, op de Kunstvlaai 2010 (ook namens P.ART of your life) was gericht op het onderzoeken van onderlinge overeenkomsten en tegenstellingen in hun werk. In DOLEN 2 verbreden zij hun blik door werken van nog twee kunstenaars (Bernice Siewe en Chris Baaten) op te nemen in hun tentoonstelling. Daarnaast zal een gezamenlijk locatiespecifiek werk (van de vier initiators) onderdeel uitmaken van de tentoonstelling. Hierin zullen zij de wisselwerking tussen hun werk diepgaander onderzoeken.

In "DOLEN 2" worden beelden van Chris Baaten en foto's van Bernice Siewe opgenomen.

Openingstijden: tijdens tentoonstellingen op
donderdag t/m zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en verder op afspraak.

Overzicht van de tentoonstelling "DOLEN 2" in P.ART of your life te Zwolle.
p.art of your life p.art of your life

uitnodiging diepenheim

Urban Explorers Festival
21 tm 23 Mei 2010
Dordrecht

Biosonische Meubeltraining
Performance Chris Baaten en Marianne Theunissen

waar: CBK Dordrecht
tijd: 15:30 - 19:00 uur
Voorstraat 180
Urban Explorers Festival

biosonische meubeltraining
biosonische meubeltraining

Absurdistische choreografie voor mensen en voor dingen, die live op het toneel wordt uitgevoerd.

De choreografie is een commentaar op de Musique Concrète die naar de mening van Chris Baaten en Marianne Theunissen teveel focust op het menselijk oor. In ‘Biosonische meubel training’ traint het meubilair de mens in een poging om tot een betere verstandhouding tussen mensen en dingen te komen.
Kunstvereniging Diepenheim presenteert zich op Art Amsterdam van 26 tot en met 30 mei, stand nr. 146
met werk van Marianne Theunissen en Chris Baaten
Art Amsterdam 2010 - 26 t/m 30 mei in Amsterdam RAI

Kunstvereniging
Artamsterdam

1K Projectspace neemt deel aan de Kunstvlaai/Art Pie
met het werk van Chris Baaten in de Zuiveringshal
opening zaterdag 15 mei van 16.00 tot 19.00 uur in Cultuurpark Westergasfabriek

kunstvlaai 2010
1 kprojectspace

etalages Zeeheldenbuurt

Kunstetalages Zeeheldenbuurt
13 Juni tot 31 Augustus
De adressen van de etalages:
Gebied tussen de Zoutkeetsgracht en de Houtmanskade

Dirk Hartoghstraat 41, 45
van Heemskerckstraat 42, 46
Roggeveenstraat 109.165

Rondleiding langs de etalages met de Kunstenaar
op Zaterdag 13 Juni. 15.30 uur
verzamelen bij de Kunsttafel, Zoutkeetsplein
www.kunsttrajectamsterdam.nl

Chris Baaten toont grillige, cartooneske beeldjes die gemaakt zijn van aluminium, brons en piepschuim.
Voor deze tentoonstelling in de Zeeheldenetalages heeft hij een aantal achtergronden in strakke, felle kleurbanen geschilderd die een prachtige tegenstelling vormen met zijn weerbarstige ruimtelijke werk.

Tot en met 28 Juni is in 1K projectspace van Chris Baaten ook het werk "Stervelingen" te zien.
1K project space 1e Keucheniusstraat 13 hs
( Staatsliedenbuurt)
zaterdag 2-6 en op afspraak, 020 - 77 31 914

Kunstetalages Zeeheldenbuurt Kunstetalages Zeeheldenbuurt

In January 2009 I will participate in a show curated by Nina Bovasso,
The "I love the Benelux" show in Virgil gallery in New York.
Together with Marianne Theunissen, Frans van Tartwijk, Serge Onnen,
Philip Akkerman, Marian Roosen, and many others.

The opening is Saturday, January 10, 2008
and it closes on February 14, 2008.
The opening reception will take place on Saturday, January 10 from 6-9 pm.


Virgil de Voldere Gallery
526 West 26th Street, Room 416
New York, New York 10001

Tentoonstelling : 'Never use a plate that has been fired up the devils asshole'
Waar : RC de Ruimte J.P.Coenstraat 51-55, 1972AP IJmuiden
Website : RC de Ruimte
Opening : 17 mei 2008 om 17:00 uur
Wanneer : tot en met 8 juni
Openingstijden : do, vrij, za en zondag 13.00-17.00 uur en op afspraak

An english transcription of this text can be found below

Tekst van Gijs Assmann over de beelden van Chris Baaten n.a.v. de tentoonstelling 'Never use a plate that has been fired up the devils asshole' in RC de Ruimte te IJmuiden, 2008.

"Het werk van Chris Baaten wordt bevolkt door geesten in monnikspijen, woeste totems en figuren die zo lijken te zijn weggewandel uit Middeleeuwse kapitelen. Het werk oogt rauw, niet zozeer door de afwerking, maar meer omdat het ons confronteert met aspecten van ons menszijn die wij liever verborgen houden als angsten, driften en onhebbelijkheden. Chris Baaten toont ons de werkelijkheid achter het masker kaal en naakt. Zijn beelden ogen alsof hij ze net uit de modder onttrokken heeft, of uit het smeedvuur ontworsteld, en nu helder zichtbaar in het daglicht gezet. Dit karakter maakt dat de beelden ervaarbaar zijn en niet als gedachte leesbaar. Het verlangen deze staat van menszijn te willen ervaren en tonen vereist een zekere mate van gevoeligheid. Hoewel schijnbaar in tegenstelling met het ruwe karakter van de beelden zit in deze sensibiliteit de werkelijke intimiteit en betekenis van het werk."

Chris Baaten's work is inhabited by furious totems, spirits in monkish robes, and figures that seem to have escaped from a medieval chapiter. The work seems raw, not so much the finish as the way it confronts us with aspects of our humanity we'd prefer to keep hidden-our fears, urges and incorrigibilities. Chris Baaten lays bare the reality behind the mask with sculptures that look as if he has dragged them up out of viscous mud or drawn them out of the heart of a furnace before putting them on display in the clear light of day. They are sculptures to experience rather than read as thoughts. Plunging into and presenting this very human state requires great sensitivity from the artist, a sensibility that appears at first to be at odds with the rawness of the work, but ultimately emerges as the key to its intimacy and real meaning.